''Gratis verzending op alle bestellingen vanaf €30,- (NL)’'

De Top 10 Koffietrends van 2023

Inleiding:

Koffie is veel meer dan alleen een ochtendritueel. Het is een dynamische wereld vol innovaties en trends. In deze blogpost verkennen we de top 10 koffietrends van 2023, die elke koffieliefhebber zou moeten kennen. Van doorgewinterde koffiekenners tot gewoon iemand die van een goed bakkie houdt, dit waren de koffietrends van 2023!

1. Duurzaamheid op de Voorgrond:

Duurzaamheid is geen trend meer, maar steeds noodzakelijker. Deze trend zette zich ook in 2023 een stijgende lijn door.  Dit zie je in het steeds populairder worden van Specialty Coffee. Dit is over het algemeen duurzamer dan niet specialty-coffee en de consument heeft dit steeds meer door. Ook zijn er in 2023 weer veel nieuwe specialty coffee branders en zaakjes bij gekomen. Ook koffiebranders en cafés richten zich steeds meer op milieuvriendelijke praktijken, van biologisch afbreekbare verpakkingen tot het verminderen van watergebruik in het brouwproces en CO2 neutraal branden.

2. Thuisbarista's in Opkomst:

De pandemie heeft veel koffieliefhebbers veranderd in thuisbarista's. Uitgebreide thuisbarista-kits en online tutorials zijn populairder dan ooit. Ook worden thuismachines steeds beter en betaalbaarder, bijna zonde om het niet te doen toch ;) We waarschuwen je wel: Thuisbarista begint misschien als een leuke hobby, maar het wordt snel genoeg je identiteit, just so you know...

3. Niet koud geworden, koud gezet:

Cold brew koffie blijft populair, met een groeiende variatie aan smaken en brouwmethoden voor thuisgebruik. Op sociale media vind je steeds meer filmpjes over cold brew koffie trends en steeds meer koffiezaakjes experimenteren er mee. We zijn er zelf stiekem ook wel groot fan van!

4. Gezondheidsbewuste Koffies en alternatieven:

Van koffie met MCT-olie tot paddenstoelenkoffie, gezondheidsbewuste opties nemen een vlucht in de koffiewereld. Steeds meer alternatieven komen op de markt die allerlei gezondheidsvoordelen zouden hebben en vaak cafeïne vrij zijn. Ze zouden ook nog net zo lekker zijn als gewone koffie. Wij houden het zelf liever bij hoge kwaliteit echte koffie, en blijven daar in innoveren.

5. Lokale Bonen en Microlots:

Consumenten zoeken steeds vaker naar lokaal gebrande koffie en microlots, die een unieke, lokale smaak bieden. Dit wordt ook opgemerkt in de markt en dus zie je het woord "micro-lot" overal voorbij komen. Dit is wel enigzins aan greenwashing onderhevig, want microlot betekent overal wat anders. Vooral elk koffieproducerend land kent zijn eigen betekenis. Koffieproducent Octavio Peralta van onze Nicaragua Santa Maria de Lourdes neemt het woord  micro-lot erg serieus en telt zelfs enkel bonen die op dezelfde dag zijn geplukt tot dezelfde micro-lot. Lees er hier meer over.

6. Nitro Coffee:

Nitro coffee, koffie waar stikstof aan toegevoegd wordt voor een romige textuur, wint terrein in zowel cafés als thuisbrouwsels. Deze trend sluit naadloos aan op de coldbrew trend. Op de afgelopen Horecava maakte de Latte Art Factory nog een prachtige nitro cold brew met onze Colombia Las Perlitas.

7. Experimentele Smaken:

Koffiebranders experimenteren meer en meer met gedurfde, nieuwe smaakprofielen, waaronder kruidige en fruitige tonen. Maar dit gebeurd ook al veel eerder in het proces, koffieproducenten experimenteren met nieuwe en wetenschappelijke fermentatie methodes die allerlei nieuwe smaken opleveren. Sommigen voegen zelfs bepaalde natuurlijke smaakmakers toe aan het fermentatieproces zoals fruit. Hierover zijn de meningen verdeeld in de koffie wereld. Wij houden het nog eventjes buiten de deur.

8. De Opkomst van Koffiecocktails:

De EsMa (Espresso Martini) is niet meer weg te denken van de menukaart. En zo ontstaan er steeds meer cocktails: combinaties van koffie verschillende soorten alcohol. Koffiecocktails bieden een nieuwe manier om van koffie te genieten, en om je 's avonds nog even een kick te geven. Heb jij onze eigen Espresso Martini wel eens geprobeerd? Gemaakt van de Badeta Blend en klaar om te shaken, je hoeft alleen ijs toe te voegen, en Voila.

9. Direct Trade Koffie:

Direct trade, waarbij koffie direct van boeren wordt gekocht, wordt steeds populairder voor zijn ethische en kwaliteitsvoordelen. De boer krijgt zo vaak een hoger bedrag voor zijn koffie, en daar zijn we natuurlijk allemaal voor. We werken als Badeta veel samen met The Coffee Quest, dit is een koffieimporteur met als doel intensief samen te werken met de boeren om een vaste (en goede) inkomstenbron te creëren en boeren de kansen te geven betere koffies duurzamer te verbouwen. Wij werken dus niet Direct Trade, maar we hebben wel persoonlijk contact met deze boeren en zijn bij veel van hun ook langs geweest. Daarnaast geeft The Coffee Quest bij elke koffie een complete prijs break down, om zo transparant mogelijk te zijn over hoe de inkomsten verdeeld worden. Mooi toch?

10. Technologie en Koffie:

Van slimme koffiezetapparaten tot apps die je brouwproces volgen, technologie speelt een steeds grotere rol in hoe we koffie zetten en ervan genieten. Thuis machines worden steeds slimmer en makkelijker. Neem bijvoorbeeld de Sage Barista Touch Impress, deze machine doseert automatisch, drukt de koffie automatisch aan, én schuimt zelfs je melk automatisch op, beter dan menig Barista. Je mag wel zelf de latte art nog even schenken ;)

Conclusie:

De koffiewereld is altijd in beweging, en het blijft ons verrassen met nieuwe trends en innovaties. Bij Badeta omarmen we deze veranderingen en bieden we onze klanten de beste, meest actuele koffie-ervaringen, maar blijven we ook graag dicht bij het product.

Nicaragua Santa Maria de Lourdes
Probeer deze toegankelijke maar speciale boon uit Nicaragua eens. Wij zijn fan!

Een micro-lot in de puurste vorm. De neven Octavio en Julio Peralta staan al jaren bekend om hun hoge kwaliteit koffies die ze produceren. Deze is mooi zacht maar veel in te proeven, probeer 'm eens!